Pla ferroviari. Tren convencional

Que serem el país amb més quilòmetres d’AVE, que abans de les eleccions podrem anar a Madrid a més de 300 km/h… És sorprenent que el president Zapatero, la ministra Álvarez i tots i cadascun dels candidats del partit socialista continuïn situant l’èxit de les seves polítiques en quan, on i com arriba l’AVE, en comptes de centrar-se en un pla a favor del tren de la majoria. Això sembla un concurs per veure quan de temps triga a connectar-se cada ciutat de l’Estat amb Madrid, com si totes les línies haguessin de passar necessàriament per la capital de l’Estat i com si la mobilitat del dia a dia -anar a treballar o a estudiar- no tingués prou categoria com per preocupar el Govern.

Precisament en contra d’aquesta obsessió per l’AVE, la gent d’ICV presentem el nostre pla ferroviari (http://primer-rodalies.blogspot.com/2007/12/pla-ferroviari.html) Fem nostra la proposta treballada a fons per l’Associació per la Promoció del Transport Públic. És un pla ambiciós i realista que tracta d’aprofitar els 6 anys que ens queden de forta inversió de l’Estat a Catalunya per aconseguir una xarxa ferroviària que permeti reduir els temps de desplaçament, passant d’un model d’eixos a un model en xarxa.

El pla planteja 16 línies de rodalies, amb 5 línies de catalunya exprés (velocitats a 160 km/h) i 7 línies intercity (en una xarxa que aniria entre 160-250 km/h). Suposa que 1 de cada 5 euros que l’Estat invertirà a Catalunya vagi directament a aquest pla i representa fer només 400 km d’obra nova, ja que es volen desdoblar algunes vies i quadiplicar-ne d’altres per solventar els colls d’ampolla existents actualment.

La Catalunya exigent

S’apropen les eleccions, i els mitjans de comunicació acaben reduint alguns discursos a titulars. Mentre el PSC sembla quedar-se amb l’etiqueta de la Catalunya optimista, d’altres s’identifiquen amb el català emprenyat. Posats a triar una etiqueta, jo opto per la Catalunya exigent.

Malgrat tots els entrebancs, la societat catalana continua sent una societat dinàmica. Seria un error caure en el cofoïsme que tot ho aplaudeix, o en l’emprenyamenta absoluta. Per això ens cal una actitud exigent envers aquest PSOE, que va començar la legislatura parlant de l’Espanya plural i l’ha acabat parlant del “gobierno de España”.

Sorprèn

La sorpresa més trista d’aquestes festes és el video electoral de CiU. Es tornen a atiar els fantasmes de la por, i es fa de la immigració un espantall. A les darreres eleccions municipals a llocs com a Badalona ja vam dir que no tot val en política. Però aquest spot porta el segell més conservador de la dreta catalana.

La sorpresa graciosa d’aquests dies és el missatge del candidat independentista al Congrés. Insisteix que ICV ha estat subsumida a IU. Que continuï així, amb una anàlisi tan poc creïble. Es nota que no ha trepitjat el Congrés aquests quatre anys. Fins i tot els propis diputats d’ERC, els que en més d’un debat han parlat de tres grups parlamentaris catalans a Madrid, reconeixen que les seves són declaracions fetes per les exigències del guió electoral. Suposo que deu molestar que ICV, amb només dos diputats, s’hagi fet notar tant o més que grups parlamentaris amb molts més diputats.

4 responses to “Pla ferroviari. Tren convencional

  1. ei ei amic Joan, benvingut al club dels blcoaires !! tot i que veig posts des del setembre… no sabia que en tenies. Be, prometo estar be per la precampanya (la de debó vull dir) i escriure força al meu bloc per reforçar la teva, la nostra campanya al Congrés. Molta força i molts ànims!!

  2. bajo mi punto de vista la implantación del tren de alta velocidad, además de adolecer de unas características constructivas adecuadas, posiblemente provocadas mas por la prisas que por la incompetencia, no plantea la movilidad como una red de escalas de velocidad diferentes, posibilitando la eficiencia del conjunto. No obstante, la definición de las paradas del tren de alta velocidad la determinan unos parámetros de intereses localistas y políticos que se alejan del entendimiento de la red de transporte como un sistema global. Sinceramente no lo entiendo. Espero que vuestra propuesta triunfe para que al menos en Cataluña el sistema sea realmente una red.un saludo y ánimo.

  3. Hola,crear noves infraestructures, sobretot pel què es refereix a les comunicacions amb la resta d’Espanya, sembla ser una necessitat creixent. Aquestes infraestructures plantegen però, tot un seguit de problemes al territori que han d’ocupar que, al meu entendre, poden perjudicar més que no pas beneficiar. Com molt bé es diu, aquest AVE no serà el transport utilitzat per la immnesa majoria de gent que fa servir el transport públic. Tot i així, ens hem carregat molts quilòmetres de territori. A més, tota aquesta inversió, no s’hauria pogut fer servir per arreglar l’estat de les carreteres actuals? Actualment, circular per la N-340 a la zona del Camp de Tarragona és practicar un esport de risc. O per arreglar estacions com les del Vendrell, on visc, o les d’altres pobles, millorar la freqüència de pas dels trens, etc.En fi, com sempre anem a lo global i, allò més petit, allò que verdaderament és important pel nostre dia a dia, ho deixem a un costadet. Espero que des d’ICV-EUiA poguem continuar la tasca que estem fent en tots aquests petits aspectes.

  4. Respecte del tema de les infraestructures, estic prou d’acord amb vosaltres. Però tinc una queixa important, convertida en pregunta: la gent que vivim al sud de Catalunya, a les comarques tarragonines, som Catalunya? Som Generalitat? Per què moltes vegades sembla ser que no existim. Som un territori invertebrat, sense comunicacions, no tenim rodalies, la freqüència de trens més aviat pobra, els autobusos pràcticament no existeixen i són bastant cars, i per acabar de rematar-ho, el tema de l’AVE a l’estació del Camp… D’acord que no és prioritari, d’acord que igual estàvem millor sense l’AVE, d’acord que s’han carregat km de país, però ja que el tenim millor utilitzar-lo, no? Ara bé el problema. Visc a Cambrils, l’estació del Camps està a 20-30 minuts de casa meva. Però clar anar fins allà en transport públic és una veritable presa de pèl. 1:45 minuts des de ma casa fins a l’estació, el viatge a Madrid en dura 2:30, més o menys… Com és possible aquesta bestiesa? Com és possible que ningu pense en dur un ramal del tren des de l’estació de Tarragona a la del Camp?… Jo vull continuar usant el transpot públic, però de vegades he de reconèixer que com a mínim a les comarques de Tarragona és una missió pràcticament impossible… M’encantaria tenir problemes amb les rodalies, això voldria dir que en tenim…Salut companys!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s