Volem trens socials

Dijous, 5 de juny. Una altra vegada davan de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. Va comparèixer al Congrés per explicar els principals eixos d’acció del seu ministeri. Més AVE i més ciment per als pròxims 4 anys. La seva obsessió és que Espanya es converteixi en el país del món amb més kilòmetres de tren d’alta velocitat i amb més autovies. Sobre el AVE va arribar a qualificar-lo de “tren social”! En la meva rèplica li vaig dir que els trens socials són els que utilitza la majoria, Rodalies, que són precisamente els que té més descuidats. Si vol trens socials que inverteixi en Rodalies i recuperi per a la ruta Barcelona-Madrid els trens Alvia i Altaria que han estat suprimits amb l’entrada en funcionament de l’AVE.

És un escàndol que s’hagin suprimit aquests trens que tenien uns preus més barats que el AVE (anada i tornada per sota de 100 euros anada i tornada per un trajecte de poc més de 4 hores). Això contrasta amb l’AVE: el viatge de 2,38 hores a un preu de 192 euros i el que fa 4 parades i triga 3,24 hores 162 euros. El tren d’alta velocitat més car d’Europa. I a això Maleni l’anomena “tren social”.

És realment un sarcasme que aquest AVE amb un perfil tan poc social hagi estat finançat amb els fons europeus de “cohesió”.

Amb aquests preus el que s’està provocant és que les rendes mitjanes i baixes estiguin deixant el tren per l’autocar, ja que el servei Barcelona-Madrid et costa 47 € en un viatge que dura 7 h 30’. Fins i tot resulta més barat viatjar en avió entre les dues capitals.

Li vaig aportat una comparativa entre l’AVE i els altres trens europeus d’alta velocitat

Hem seleccionat cinc viatges en tren d’alta velocitat en un mateix dia, el dimecres, 9 d’abril de 2008, sortint a les 7 h del matí de l’origen per arribar a destinació cap a les 9,30h del matí, i sortida de tornada a les 18 hores per arribar a l’origen cap a les 21 h.

Les tarifes són amb bitllet tancat que es podien comprar per internet el 9 de març, un mes exacte abans del viatge

Viatge
Companyia
Distància (km)
Preu (euros)
A / T
Índex 100 = preu AVE
Bordeus-París
SNCF
550
73
42
Marsella-París
SNCF
720
73
42
Londres-París
Eurostar
480
73
42
Frankfurt del Main-Berlín
Deutsche Bahn
500
100
58
Barcelona-Madrid
Renfe
620
176
100

Podem veure com els trens europeus, en trajectes similars cap a la capital de l’Estat, tenen unes tarifes que són la meitat de les tarifes del AVE.

Algunes de les mesures que vaig propasar a la ministra:

i) Una oferta ferroviària en el corredor no centrada en el tren de luxe. Recuperar trens a preus populars.
ii) Una política de tarifes semblant a la de SNCF, Deutsche Bahn o Eurostar.
iii) Construir la LAV de Girona de forma que no s’hipotequi les possibilitats de què en el futur hi hagin trens semidirectes, de rodalies o regionals.
iv) Permetre que els trens regionals d’amplada variable d’eixos puguin penetrar en la via d’alta velocitat tal com està indicat en el Pla Tren 2014 de la PTP, a l’Arboç, Martorell i Girona.
v) Construir les estacions de Vilafranca, Martorell i Passeig de Gràcia, sobre la línia d’alta velocitat, per permetre els combinacions previstes en el Pla Tren 2014.

One response to “Volem trens socials

  1. Els arguments son aclaparadors, m’imagino que els milers d’euros que costa el gabinet de la ministra necessitara augmentar les seves despesses per fer front a la teva capacitat de subversió de la seva gestió. M’agradaria veure la cara, la persona, com reacciona el sentit comú d’una persona, per molt ministra que sia, davant els fets raonables, davant la raó. La vostra aposta amb aquest tema hauria de ser la llum per l’executiu socialista, és més, vos haurien d’estar agraïts que algú els hi faci la feina de pensar en el que es necessari fer… L’ave s’ha de fer, amb aço estem tots d’acord, pero no a costa de rodalies

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s